Είστε εδώ

Άρθρα

Οι Αμαζόνες ξεσαλώνουν τώρα

Του Περικλή Κοροβέση από την Εφημεριδα των Συντακτών

Αυτά που ξέραμε για τις Αμαζόνες τα οφείλουμε στον Ηρόδοτο, που είχε ταξιδέψει στις παρυφές της Σκυθίας, μιας αχανούς στέπας με απροσδιόριστα σύνορα, βορειοανατολικά της Μαύρης Θάλασσας. Εκεί άκουσε για τον θρύλο των αήττητων γυναικών-πολεμιστριών, που αγνοούσαν οποιαδήποτε γυναικεία δουλειά αλλά ήξεραν τα πάντα για τον πόλεμο.

Mägo de Oz - Fiesta Pagana v2.0

Οι ισπανοί Mägo de Oz ηχογράφησαν μια νέα εκδοχή του κλασικού τους τραγουδιού Fiesta Pagana. Στην νέα αυτή ηχογράφηση συμμετέχει πλειάδα καλλιτεχνών από τη μουσική σκηνή της Ισπανίας. Απολαύστε το:

Nεοζηλανδοί φοιτητές έφτιαξαν την αρχαιοελληνική διασκευή του Mamma Mia

 

Φοιτητές από το Πανεπιστήμιο του Ώκλαντ που ανήκουν στην κοινότητα Classoc, η οποία μεταξύ άλλων διοργανώνει εκδηλώσεις εμπνευσμένες από τα αρχαιοελληνικά συμπόσια, δημοσίευσαν βίντεο με την αρχαιοελληνική διασκευή του «Mamma Mia».

Πώς προφέρονταν τα αρχαία ελληνικά

Πηγή

1. Άλλα γράφουμε και άλλα προφέρουμε

Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε πιο συστηματικά για ένα ζήτημα που μας απασχόλησε και σε προηγούμενα κεφάλαια: το ζήτημα της προφοράς των αρχαίων ελληνικών. Τα αρχαία ελληνικά δεν προφέρονταν όπως τα νέα ελληνικά.

Δέκα χρόνια 12830.gr

Σύμφωνα με τα αρχεία, η πρώτη είδηση που δημοσιεύτηκε από τον παρόντα ιστότοπο, έχει χρονολογία 25 Αυγούστου 2005. Η είδηση αυτή ήταν μέρος μιας πρώτης δέσμης ειδήσεων που μπήκε για να εξυπηρετήσει την επίσημη πρώτη του νέου - τότε - ιστοτόπου.

Κι όπως βλέπω στα αρχεία, ο ιστότοπος τέθηκε online την Τρίτη, 30 Αυγούστου. Το οποίο σημαίνει πως, την Κυριακή, κλείνουμε τα 10 χρόνια λειτουργίας, κάτι που μας κάνει έναν από τους αρχαιότερους ιστοτόπους για την Ελληνική Θρησκεία.

Βγήκαμε λοιπόν το 2005 με τον τολμηρό τίτλο "το Portal της Ελληνικής Θρησκείας" και, μπορώ να το καυχηθώ, ήμασταν μπροστά από την εποχή μας. Πέντε ολόκληρα χρόνια πριν εμφανιστούν τα πρώτα "ειδησεογραφικά μπλογκς", κάναμε την αρχή καλύπτοντας το χώρο της Ελληνικής Θρησκείας κι ένα μέρος της "γειτονιάς" του. Κι είμαστε από τους ελάχιστους που τηρήσαμε στο ακέραιο δεοντολογικούς κανόνες που θα έπρεπε να είναι αυτονόητοι: φροντίζαμε πάντα να αναφέρουμε την πηγή της είδησης· πάντα διαχωρίζαμε την είδηση από την άποψη· και δεν κάναμε εκπτώσεις στην αξιοπιστία των ειδήσεων για να κερδίσουμε κλικ.

Τεχνολογικά, εκείνη την εποχή, βρισκόμασταν επίσης στην αιχμή, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών: ειδικευμένη αναζήτηση στα sites του χώρου, συνερανισμός των ιστολογίων που αναφέρονται στο χώρο, κατάλογο συνδέσμων, photo gallery κι άλλα πολλά.

Στα δέκα αυτά χρόνια, φυσικά, πολλά αλλάξανε.

Τί συμβολίζει ὁ μῦθος τῆς συναντήσεως "Ἐλλήνων" μὲ τὸν Ἰησοῦ;

Εγώ όμως λέω πάντα ότι η σκέψη του Ιησού μαρτυρούσε μια συνάντηση, μια σύνθεση του ιουδαϊσμού και του στωικισμού. Ηταν βαθιά ριζωμένη στην ιουδαϊκή παράδοση, την οποία γνώριζε πολύ καλά, αφού ανήκε στο περιβάλλον των μορφωμένων φαρισαίων. Γνώριζε όμως οπωσδήποτε και τη στωική σκέψη. Αφού αναδύθηκε περί το 300 π.Χ., αυτή είχε γίνει στην εποχή του η πιο διαδεδομένη φιλοσοφία, ήταν παρούσα σε όλη τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και ασκούσε σημαντική πνευματική επιρροή στην Ιουδαία. Επειδή οι Εβραίοι γοητεύονταν τότε από την ελληνική σκέψη, μάθαιναν αυτή τη γλώσσα, σύχναζαν σε φιλοσοφικές σχολές.

Ἡ συνέντευξις εἶναι ὁλόκληρη ἐδῶ.

Τὸ επεισόδιο της 5ης Κυριακής της Τεσσαρακοστής αφορά στην επίσκεψη των Ελλήνων, που θέλουν να δουν τον Ιησού, αμέσως μετά την ενθουσιώδη υποδοχή της οποίας έτυχε στην Ιερουσαλήμ, όπου ακόμα και οι εχθροί του διαπίστωσαν ότι όλος ο κόσμος έτρεξε πίσω του. Μπορούμε υποθέσουμε ότι ο συγκεκριμένος πληθυσμός ήταν ελληνόφωνες Εβραίοι της διασποράς οι οποίοι είχαν έρθει το Πάσχα για να προσκυνήσουν στην Ιερουσαλήμ, άκουσαν για τον Ιησού Χριστό και τα έργα του κι ήθελαν να τον γνωρίσουν από κοντά. Ή ακόμα μπορούμε να υποθέσουμε ότι ήταν Έλληνες, φοβούμενοι τον Κύριο, όπως έλεγαν οι Ιουδαίοι. Με αυτόν τον όρο προσδιόριζαν τους μη Εβραίους που ενδιαφέρονταν με ανοιχτή καρδιά για τη θρησκεία τους και φοβούνταν τον Κύριο. Άκουσαν ότι ο Ιησούς είναι ένας προφήτης και ήθελαν να τον γνωρίσουν. Μια τρίτη εκδοχή τους θέλει να είναι ειδωλολάτρες.

Ὁλόκληρο τὸ ἄρθρο ἐδῶ.

Σημ. Ἀναρτ.: Βεβαίως ἡ ὑποδοχὴ δὲν ἔχει καταγραφεῖ πουθενά, πρόκειται γιὰ μυθολογικὸ γεγονός. Μὲ τὸν Κωνσταντῖνο ὅμως σταματᾷ ὁ ἐξελληνισμὸς τῶν Ἰουδαίων καὶ τῶν ἄλλων λαῶν καὶ ἀρχίζει ὁ ἐξιουδαϊσμὸς τοῦ κόσμου μέσῳ τοῦ χριστιανισμοῦ. Ὁ ῥαββινικὸς ἰουδαϊσμὸς ἐπέζησε οὐσιαστικὰ στὴν Βαβυλώνα μακρυὰ ἀπὸ τὴν Ῥωμαϊκὴ Αὐτοκρατορία.

Πληροφορίες, ἄρθρα καὶ βιβλίο γιὰ τὸν Ἐξελληνισμὸ τῆς Ἰουδαίας ἐδῶ.

Έζησε πράγματι ανάμεσά μας ένας άντρας που αποκαλούνταν Ιησούς από τη Ναζαρέτ;

Αναζητώντας αποδείξεις έξω από τα Πατερικά Κείμενα

Η συζήτηση για την ιστορικότητα του Ιησού ως υπαρκτού προσώπου έχει αποκτήσει κεντρική πια θέση στις βιβλικές σπουδές και δεν πρέπει να συγχέεται με τον θεϊκό Χριστό των πιστών, τον Ιησού-θεάνθρωπο της χριστιανοσύνης δηλαδή.

Οι κοσμικοί μελετητές της ύπαρξης του Χριστού έχουν χωριστεί σε διάφορα στρατόπεδα και οι θεωρίες δίνουν και παίρνουν: από τον Ιησού τον σοφό μάγο και τον αποκαλυπτικό προφήτη μέχρι και τον Ιησού τον επαναστάτη, πολλά και διαφορετικά έχουν υποστηριχθεί κατά καιρούς για το ποιος ήταν ο μυστηριώδης άντρας από τη Ναζαρέτ.

Οι ακαδημαϊκές αυτές απόψεις δέχονται ωστόσο εκ προοιμίου την ύπαρξη του Χριστού, την ίδια στιγμή που μεγάλη μερίδα ακαδημαϊκών ερευνητών απορρίπτει με σφοδρότητα την πιθανότητα να έζησε ο Ιησούς, θεωρώντας ότι η όλη συζήτηση προκαλεί «ακαδημαϊκή αμηχανία».

Κι αυτό γιατί το πρόβλημα που συναντάμε όταν προσπαθούμε να μάθουμε περισσότερα για τον ιστορικό Ιησού είναι η πρόδηλη έλλειψη σύγχρονων πηγών. Οι παλιότερες αναφορές κάνουν ξεκάθαρα λόγο για τον μυθιστορηματικό Χριστό της Πίστης, αυτόν που περπατούσε στο νερό δηλαδή, κάτι που δεν μπορεί να δεχτεί η κοσμική ακαδημαϊκή κοινότητα.

Ὁλόκληρο τὸ ἄρθρο ἐδῶ.

Σημ. Ἀναρτ.: Τὸ ἄρθρο περιέχει ὄλο τὸν προβληματισμὸ περὶ τῆς ἱστορικότητος τοῦ Ἰησοῦ. Βεβαίως δὲν εἶναι μόνο τὰ γράπτα τοῦ Ἰωσήπου πλαστογραφημένα. Γενικὰ οἱ Ἐθνικοὶ ἀγνοοῦν τοὺς Χριστιανοὺς μέχρι περίπου τὸ 250 μ.α.χ.χ. Ὁ Κέλσος εἶναι ὁ πρῶτος ἀσχολούμενος μὲ τὸν χριστιανισμό, ἀλλὰ σαφῶς δὲν εἶναι ὀ ἐπικούρειος φίλος τοῦ Λουκιανοῦ Σαμοσατέως, ἀλλὰ κάποιος σύγχρονος τοῦ Ὠριγένους. Σαφῶς καὶ δὲν περίμεναν ἑξῆντα μὲ ὀγδόντα χρόνια οἱ χριστιανοὶ γιὰ νὰ ἀπαντήσουν. Ἐπίσης δὲν ἦταν στὸ τρόπο σκέψεως τῶν Ἐθνικῶν νὰ ἐρευνοῦν γιὰ τὴν ἱστορικότητα τῶν παραδόσεων ἄλλων λαῶν. Γιὰ τοὺς Ἐθνικοὺς οἱ Χριστιανοί, οἱ Ῥαββινικοὶ καὶ ἴσως οἱ Γνωστικοὶ ἦταν κάποιοι Ἰουδαῖοι ἢ κάποιοι Ἰουδαΐζοντες. Ῥωτοῦσαν τοὺς ἄλλους γιὰ τὶς παραδόσεις τους, τὶς κατέγραφαν καὶ ἴσως τὶς σχολίαζαν, ἀλλὰ ἡ ἀρχαιολογία εἶναι προϊὸν τῶν βιβλικῶν σπουδῶν. Κανένας δὲν πήγαινε στὴν Ἀθήνα, στὴν Σπάρτη ἢ στὴν Ῥώμη νὰ κάνει ἀρχαιολογικὲς ἔρευνες γιὰ νὰ βρῇ τὸν Θησέα, τὸν Λυκοῦργο, τὸν Ῥωμύλο· γενικὰ στοὺς μύθους ὑπάρχει μία ἐναλλαγὴ ἡρώων καὶ κατωτέρων θεοτήτων, δὲν κινοῦνται ὅλα αὐστηρὰ στὸν ὑλικὸ κόσμο. 250, 300, καὶ 400 χρόνια μετὰ δὲν γινόταν νὰ ξέρουν γιὰ τὸν Ἰησοῦ καὶ ὁ Χριστιανισμὸς εἶχε μέχρι τὸν Κωνσταντῖνο σχετικὰ λίγους ὀπαδούς, λιγότερο ἀπὸ τὸ 5% τοῦ πληθυσμοῦ τῆς αὐτοκρατορίας· δὲν τοὺς φαινόταν τόσο σπουδαῖος, ὅσο φαίνεται σήμερα λόγῳ τῆς ἐξαπλώσεως τοῦ χριστιανισμοῦ. Κάποιος ἀρχηγός ἰουδαϊκῆς σέκτας ἦταν, τοὺς ἔφτανε νὰ ἀποδείξουν ὅτι δὲν ἦταν θεός. Μετὰ τὸν Κωνσταντῖνο βέβαια, ὅποιος γινόταν χριστιανὸς κέρδιζε χρῆμα, δόξα καὶ τιμὲς καὶ ἐθνικοὶ ἔμεναν ὅσοι ἦταν ἀπαραίτητοι γιὰ τὴν λειτουργία τοῦ κράτους, ὁπότε τὰ λόγια ἦταν περιττά.

Όταν οι προϊστορικοί άνθρωποι περπατούσαν στον... βυθό

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 1 εκατομμυρίου χρόνων, η ταπείνωση της θαλάσσιας στάθμης μερικές φορές έφτανε ακόμα και στα -120 μ., προσθέτοντας δηλαδή στο τμήμα της στεριάς που ήταν διαθέσιμο στους πληθυσμούς της Παλαιολιθικής Εποχής έως και επιπλέον 40% από αυτό που είναι διαθέσιμο σήμερα.

Το δείγμα, λοιπόν, των προϊστορικών θέσεων και ευρημάτων στη στεριά είναι μόνο ένα μέρος αυτού που είχε στη διάθεσή του ο παλαιολιθικός άνθρωπος, καθώς η θαλάσσια στάθμη άρχισε να ανεβαίνει πριν από 12.000 χρόνια και έφτασε στα σημερινά επίπεδα πριν από περίπου 5.000 χρόνια, σχηματίζοντας το παράκτιο και νησιωτικό τοπίο που υπάρχει.

Ὁλόκληρο τὸ ἄρθρο ἐδῶ.

Σελίδες

Εγγραφή στο Άρθρα