Είστε εδώ

Περί τυπικού και τόπων θρησκευτικής λατρείας

Category: 

Την Κυριακή 21.01.07 έγινε ιεροπραξία του ΕΛΛΗΝΑΪΣ στις στήλες του Ολυμπίου Διός και την 28.01.07 το ΒΗΜΑGAZINO δημοσίευσε σχετικό άρθρο με τίτλο «Μα τον Δία!», που δυστυχώς δεν είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο. Το 12830 παρακολούθησε από νωρίς το θέμα και τα μέλη του έκαναν αρκετά σχόλια. Όλες αυτές οι πληροφορίες και απόψεις με οδήγησαν στην παράθεση των δικών μου απόψεων με αυτό το άρθρο.

Η
αρθρογράφος λέει ότι οι περισσότεροι από τους συμμετασχόντες φορούσαν
«πολιτικά ρούχα» και ο αγνώστου σε μένα ιδιότητος Θεοκλής (των
Σπαρτιατικών Μορών) αναφέρθηκε σε «θρησκευτικό ένδυμα». Αναρωτιέμαι αν
προκύπτει από πουθενά ότι οι αρχαίοι Έλληνες φορούσαν ειδική ενδυμασία,
όταν τελούσαν τις θρησκευτικές τελετές τους. Αλλά ακόμη κι αν είχαν
κάποιο ειδικό ένδυμα στις συνήθεις τελετές (της βάπτισης, της μύησης
κλπ εξαιρουμένων), τι μας υποχρεώνει να κάνουμε το ίδιο; Τι εξυπηρετεί
να συμμετέχουμε στις ιεροπραξίες μασκαρεμένοι, δηλαδή ντυμένοι
διαφορετικά απ’ ότι συνήθως;

 

Κι
εκείνοι οι τύποι με τις πλαστικές πανοπλίες «θρησκευτικό ένδυμα»
φορούσαν; Αν υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, θα το κατανοούσα να
συμμετάσχουν στην τελετή με τις επίσημες στολές τους και υπό την
απαράβατη προϋπόθεση ότι δεν παραβιάζουν κάποιο στρατιωτικό κανονισμό.
Η παρουσία ενστόλων αξιωματικών στις χριστιανικές τελετές οφείλεται
στις αμαρτωλές μεν, δεδομένες δε σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας, ενώ το
σχετικό πρωτόκολλο, που ακολουθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις, προσδιορίζει τι
βαθμού και πόσοι αξιωματικοί παρίστανται σε κάθε είδους τελετή. Οι
συγκεκριμένοι τύποι με τις πλαστικές (μήπως αποκριάτικες;) πανοπλίες,
τι ήθελαν να δηλώσουν; Ότι επιθυμούν τη διαπλοκή της εθνικής θρησκείας
με το Κράτος κατά το χριστιανικό πρότυπο; Δήλωναν απλώς την
αρχαιολατρεία τους; Μα, αρχαιολάτρες δικαιούνται να είναι οι πάντες και
όχι μόνο οι Έλληνες. Πράγματι, η αρχαιολατρεία των Ευρωπαίων οδήγησε
στον φιλελληνισμό, που βοήθησε στη σύσταση του σημερινού ελληνικού
κράτους. Όμως είναι λάθος να συνδέουμε τον ευρύτατο χώρο των
αρχαιολατρών με την εθνική θρησκεία, διότι τότε δηλώνουμε συνδεδεμένοι
και με τη Χρυσή Αυγή και με τους τηλε-βιβλιοπώλες και με τη Σάρα και με
τη Μάρα.

 

«Αυτό
δείχνει μία εικόνα της χώρας μας απαράδεκτη, φονταμενταλιστική. Αυτή η
εμμονή, η ψευδής και ανειλικρινής εμμονή των αρχαιολόγων ότι αυτό είναι
μνημείο και τίποτε άλλο πρέπει να σταματήσει. Διότι είναι μεν μνημείο
αλλά και η Βουλή των Ελλήνων μνημείο είναι. Και αυτό λοιπόν εκτίσθη ως
ναός. Άρα είναι ναός. Από τη στιγμή που πλέον υπάρχουν ζώντες και
νόμιμοι εκπρόσωποι της αρχαίας ελληνικής θρησκείας έχουμε δικαίωμα να
τελετουργούμε και να λειτουργούμε τους ναούς» δήλωσε η κ. Ντορέτα Πέππα
του ΕΛΛΗΝΑΪΣ και με βρίσκει ριζικά αντίθετο. «…Δηλαδή πρέπει να
ακουστούμε ως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να δικαιωθούμε;» ερωτά
απειλητικά ο Θεοκλής. Αμ, δεν θα δικαιωθείτε Θεοκλή μου!

 

Οι
Εφορίες Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έχουν αποχαρακτηρίσει τουλάχιστον δύο
χριστιανικούς ναούς και τους έχουν κηρύξει μη επισκέψιμα μνημεία.
Μάλιστα ο ένας εξ αυτών (η Ροτόντα, αν θυμάμαι καλά) βρίσκεται στη
Θεσσαλονίκη και παρά την αντίδραση του μητροπολίτη και υπαρχηγού του κ.
Παρασκευαΐδη, η απόφαση δεν άλλαξε. Αυτό σημαίνει ότι η τέλεση
λειτουργιών γίνεται πάντοτε κατόπιν αδείας με αυστηρούς όρους για την προστασία του μνημείου (όχι πλέον ναού) και μόνο
σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Η πρακτική αυτή με βρίσκει απολύτως
σύμφωνο, διότι δεν μπορώ να διανοηθώ συρροή πλήθους και ιεροπραξία μέσα
στον Παρθενώνα ή σε άλλο σωζόμενο αρχαίο ναό, τους οποίους θεωρώ
πολιτιστικά μνημεία χρήζοντα φροντίδος. Στο κάτω-κάτω αντί να
καμωνόμαστε τους αποκλειστικούς κληρονόμους των αρχαίων Ελλήνων, που
διαμαρτύρονται επειδή το κακό κράτος παραβιάζει τα θρησκευτικά τους
δικαιώματα, ας κάνουμε τους δικούς μας ναούς και ας αποδείξουμε πρώτα
απ’ όλα ότι είμαστε σοβαρή θρησκευτική κοινότητα και όχι φολκλορικά
συγκροτήματα.

 

Οι
παραπάνω απόψεις της κ. Πέππα και του Θεοκλή είναι νομικά αβάσιμες.
Αντίθετα πρόσφορο έδαφος για προσφυγές σε πολλές κατευθύνσεις παρέχει η
τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Εκεί κάποιες χριστιανές
μασκαρεύονται αρχαίες ιέρειες (όπως ακριβώς «οι δικοί μας»
μασκαρεύονται αρχαίοι οπλίτες) και καμώνονται ότι αναπέμπουν ύμνο προς
τον Απόλλωνα. Αυτό κι αν είναι ύβρις! Πολύ περισσότερο μάλιστα αν
συνεκτιμήσουμε την παρουσία μεταξύ των επισήμων κατά την είσοδο της
Ολυμπιακής Φλόγας στο στάδιο τόσο του Οικουμενικού Πατριάρχη όσο και
του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Σ’ αυτήν την ύβριν όλοι μπορούμε να
ψελλίσουμε αντιρρήσεις, αν και μέχρι σήμερα δεν έχω ακούσει κανέναν,
αλλά ποιος έχει το ανάστημα να αντιδράσει; Πρώτα απ’ όλα μόνο
το ΕΛΛΗΝΑΪΣ δικαιούται να κάνει οποιαδήποτε νομική κίνηση, ως το μόνο
μέχρι στιγμής αναγνωρισμένο θρησκευτικό σωματείο. Εν συνεχεία
προκύπτουν ερωτηματικά για ανθρώπους με ανάστημα:

 

  • Πώς
    θα αντιδράσει η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή σε ενδεχόμενη προσφυγή; Θα
    διακινδυνεύσει να χάση τον έλεγχο σε μία φολκλορική τελετή;
  • Η
    ΔΟΕ θα δεχθεί να συνεργασθεί με φαιδρά ή «φαιδρά» θρησκευτικά σωματεία;
    Ποια θα είναι η αντίδραση των χριστιανικών και –κυρίως- των
    μουσουλμανικών κρατών, αν οι Ολυμπιακοί Αγώνες αρχίζουν με μία
    ειδωλολατρική τελετή, αντί της καρναβαλικής αναπαράστασής της;
  • Μήπως
    η ΔΟΕ καταργήσει εντελώς την τελετή; Αν οι Ολυμπιακοί Αγώνες γίνουν και
    τυπικά μία εμπορική δραστηριότητα, θα δικαιούνται να ονομάζονται
    Ολυμπιακοί;

Αυτά τα
ερωτήματα με πείθουν ότι δεν είναι φρόνιμο να θέσουμε θέμα αφής της
Ολυμπιακής Φλόγας. Απλώς την κατάφωρη ύβρι της μετατροπής σε
καρναβαλική εκδήλωση μίας κορυφαίας ελληνικής θρησκευτικής τελετής την
αντιδιαστέλλω προς τις συγκεκριμένες διαμαρτυρίες για ανύπαρκτες κατ’
εμέ παραβιάσεις των θρησκευτικών μας δικαιωμάτων. Επίσης τονίζω ότι
καταγινόμαστε με ανούσια θέματα, διότι αφενός δεν έχουμε τις
προϋποθέσεις, για να ασχοληθούμε με σημαντικότερα, και αφετέρου δεν
θέλουμε (μάλλον δικαιολογημένα) να πριμοδοτήσουμε το ΕΛΛΗΝΑΪΣ, το μόνο
αναγνωρισμένο εθνικό θρησκευτικό σωματείο.

 

Ούτε καν
για το θέμα του θρησκευτικού όρκου των νεοσυλλέκτων δεν έχουν γίνει
επίσημες διαμαρτυρίες και δίνουμε την εντύπωση ότι άλλη μία κορυφαία
εθνική εκδήλωση μας αφήνει αδιάφορους. Γνωρίζουμε όλοι ότι μέχρι
πρόσφατα στην επίσημη τελετή συμμετείχαν όλοι οι ορθόδοξοι χριστιανοί,
Έλληνες και «αλλόφυλοι». Οι εξ αίματος Έλληνες καθολικοί χριστιανοί
ορκίζονταν σε ξεχωριστή τελετή για τους «αλλόφυλους και αλλόθρησκους».
Κάποια στιγμή το 2006 επιτράπηκε και στους καθολικούς Έλληνες να
ορκίζονται μαζί με τους ορθοδόξους. Φυσικά εμείς δεν μπορούμε να
συμμετάσχουμε στην ίδια τελετή, διότι είναι χριστιανική. Δηλαδή, τα
παιδιά μας δεν θα ορκίζονται μαζί με τους υπόλοιπους Έλληνες, κατά την
παροιμία «όλοι μαζί και ο ψωριάρης χώρια».

 

Τέλος,
καλό είναι να μην ξεχνάμε ότι μέχρι στιγμής το ΕΛΛΗΝΑΪΣ είναι το μόνο
αναγνωρισμένο εθνικό θρησκευτικό σωματείο και γι’ αυτό έχουν ιδιαίτερη
βαρύτητα τόσο οι δικές του ατυχείς ενέργειες όσο και η δική μας
αδράνεια. Η μεν παραβατική συμπεριφορά, που φαίνεται ότι επέδειξε στο
ναό του Ολυμπίου Διός, αναμφίβολα θα χρησιμοποιηθή για την ακόμη
περισσότερο σπίλωση της εθνικής θρησκείας η δε δημοσιότητα, που
κέρδισε, εξυπηρετεί μόνο τους εκπροσώπους του.

 

Διαβάστε επίσης:

 


Επεισοδιακή η τελετή του Ελληναΐς στο Ολυμπιείο

 


Η τελετή του Ελληναΐς στο διεθνή τύπο